19 septembrie: Cella Serghi, n. 4 nov. 1907 - d. 19 sept. 1992
Cella Serghi, din câte îmi dau seama cea mai mare
scriitoare ce ne vine din Dobrogea, s-a născut la Constanţa; de la bunicul de
provenienţă bulgară a luat preudonimul Serghi, căci numele de familie era
Marcoff. Acest bunic, sau poate cel dinspre mamă, ceasornicar, era
pasionat de arheologie şi expunea în vitrina atelierului vestigii dezgropate
chiar de dânsul în solul tomitan, urmându-i pe arheologii profesionişti. I-a
transmis viitoarei romanciere interesul pentru vestigii greceşti şi romane,
precum şi dragostea pentru tărâmul dobrogean, pentru Mare în mod esenţial, pe
care a evocat-o necontenit - familia locuia chiar pe Strada Mării. Primele
clase primare la Constanţa, următoarele la Brăila, căci pe vremea războiului
din 1916 familia a fost nevoită să se refugieze, fapt ce a frustrat-o pe micuţa
dobrogeancă. Vine la Bucureşti pentru a se înscrie la Drept, cu licenţa în
1931.
Din totdeauna activă, dornică să cucerească Viaţa,
oarecum în felul Anişoarei Odeanu, dar mult mai sigură de sine, a funcţionat ca
secretară a unui avocat, repede s-a căsătorit cu un inginer cu nume italian,
apoi cu un judecător. Începuse să publice cronici teatrale, sub pseudonim,
foarte bine primite. Dar de fapt scria de pe-atunci la primul ei roman, pe care
în 1936 i l-a dat spre lectură lui Mihail Sebastian, pe care probabil îl
cunoscuse încă la Brăila... Câteva fragmente apar în Revista Fundaţiilor, bine
primite de Al. Rosetti, Camil Petrescu, D. I. Suchianu. Romanul apare la
Fundaţiile Regale, pe banderolă scria: "acest roman a fost recomandat
Editurii de Liviu Rebreanu, Camil Petrescu şi Mihail Sebastian". Nu
se poate imagina pentru acele vremuri o mai decisivă lansare, în trei trepte...
Este vorba despre romanul Pânza
de păianjen, citit cu frenezie în acei ani de toată lumea, citit şi după
război, în epoca sovietizării, şi în continuare după 1989, căci apărut în
peste 10 ediţii, din câte ne dăm seama. Colaborări la cele mai mari reviste ale
vremii: Fundaţiile Regale, Viaţa românească; lecturi la Sburătorul, susţinută de
Camil Petrescu, lăudată de Eugen Lovinescu. Dar deja publica fragmente
din noul său roman, Cad
zidurile. O vreme a locuit la Paris, mereu în centrul atenţiei, citind în
cercurile studenţeşti. Romane cu vădită tentă autobiografică, însă pline de
concreteţea vieţii, cu trăiri sincere, cu prezentarea unor personaje atent
reliefate psihologic. O idee care mi-a dat fiori, căci am simţit-o ca fiind de
mare curaj, pe cât de sinceră în fapt: Aşteptam războiul ca pentru rezolvarea
unei probleme personale (citat din memorie)..
***
Am avut marele noroc să o cunosc personal: o doamnă minionă, de-acum cam plinuță, însă cu niște ochi fascinanți. Nu e exclus să fi notat pe undeva această întâlnire mirabilă.
Opera literară (selectiv): Pânza de păianjen, roman
revizuit de autoare în trei ediții succesive (în 1938, 1946 şi 1971); Cad zidurile, 1950,
roman refăcut în 1965 sub titlul "Cartea Mironei" şi în 1972 sub
titlul "Mirona"; Cântecul
uzinei, 1950; Cantemiriştii,
1954; Fetele lui Barotă, 1958, redenumit în ediţia din 1974 Iubiri paralele; Genţiane, 1970; Pe firul de păianjen al
memoriei, 1977; Această
dulce povară, tinereţea, 1983, cu o ediţie a doua revăzută, apărută postum
în 1993.
Traduceri: Vă place Brahms? de Françoise Sagan; Casa de hârtie de Françoise Mallet-Joris.
*
Am pus o placă memorială la intrarea imobilului din
str. Sf. Constantin, nr. 24, S.I.,
pentru Cella Serghi, Mariana Rădulescu și Dragoș Morărescu; și o altă
placă memorială pentru criticul literar Paul Georgescu. Imaginea se află și în albumul Literaturile Bucureștiului, MNLR, 2009
Alţi scriitori:
Victor Ernest Maşek, m. 2002
Emil Manu, n. 9 octombrie 1922 - d. 19 septembrie 2005.
iON lAZU - iMAGINI DE LA bIBLIOTECA CENTRALĂ UNIVERSITARĂ
Stimate şi dragă D.le Lazu, am intrat în fine pe blogul Dvs. Este f. interesant tot ce scrieţi şi sunt lucruri pe care din păcate nu le ştiam şi pe care ni le dăruiţi cu atât de mult talent şi generozitate. Să fiţi sănătos şi să mai scrieţi încă mult timp de-acum înainte! p.s. Am văzut placa memorială a Cellei Serghi de pe Sf. Constantin. Faceţi o treabă extraordinară cu aceste plăci! Sper s-o citească cât mai mulţi! Bucureştenii, şi numai ei, trebuie să-şi cunoască valorile şi să le aprecieze.Mai ales că au trăit, şi unii mai trăiesc încă, atât de aproape de noi! Cu toată stima, Ana Tănăsescu
RăspundețiȘtergere