marți, 22 iulie 2025

 Pe Televiziunea Pitești a fost postat acest interviu luat joi 17 iulie a.c. scriitorului Ion Lazu de poetul piteștean Virgil Diaconu, director al revistei Cafeneaua literară: O discuție foarte aplicată despre cariera de scriitor a lui Ion Lazu, autor a nu mai puțin de 40 titluri: poezie, proză, eseuri, memorialistică, literatură pentru copii, albume de artă fotografică. Ion Lazu este autorul unor scenarii de film premiate, dar care nu au fost turnate niciodată...(devenite romane de real succes)... Multe alte lucruri veți afla urmărind acest interviu compact, de fix o oră - 60 de minute folosite la maximum ! O spunere densă, cursivă, atașantă...

https://www.youtube.com/watch?v=LpXbp-V_mws


22 iulie: I. I. Mironescu, n. 13 iunie 1883 - d. 22 iulie 1939

 

  Descriere: ANd9GcRq9H00fuFnR6nxg1MPN-UQ0-eTSI6AHnkQTKo9GhO2CBAfcfmb    

 

Fiu de învăţător, s-a născut la Tazlău, jud Neamţ (nume la naştere: Eugen Mironescu), a făcut şcoala primară în satul natal şi la Piatra Neamţ, apoi Liceul Internat de la Iaşi, înscriindu-se în 1905 la Facultatea de medicină din Iaşi. A urmat o carieră medicală ascendentă, în eforia spitalelor, apoi la catedra universitară ieşeană, luându-şi doctoratul în 1912. A devenit şef de catedră şi director de clinică. S-a remarcat şi ca practician dar şi în cercetarea ştiinţifică medicală de laborator, abordând dermatologia şi imunologia. A stăruit pentru ridicarea unui sanatoriu în comuna natală Tazlău, unde s-a retras în anul morţii.

A debutat cu proză scurtă în revista Viaţa Românească, (La o cumătrie) 1906, şi a rămas colaboratorul ei fidel în toată perioada ieşeană, până în 1933. S-a format ca scriitor sub îndrumarea lui Garabet Ibrăileanu, dar era prieten şi cu ceilalţi condeieri din cercul Vieţii Româneşti, vizitat la Tazlău de Ibrăileanu, Sadoveanu, Topârceanu, Otilia Cazimir, Panait Istrati etc. 

S-a specializat în schiţe şi povestiri din viaţa de la ţară, oarecum în maniera D. D. Pătrăşcanu. A cultivat însă şi anecdoticul, folosindu-se de vorbirea populară şi a scos bune efecte din folosirea cu umor a acesteia. 

La un an după decesul scriitorului a apărut volumul Tulie Radu Teacă, prefaţat de Mihai Sadoveanu. Alte culegeri de povestiri, Scrieri alese, reeditări etc. au apărut în 1953, 1959, 1961, 1968, ultima în 1987, moştenirea literară a scriitorului, nu neapărat modestă dar nici excepţională, considerându-se că face parte din valorile lăsate de Viaţa Românească.

În 1969 în casa unde s-a născut medicul şi scriitorul a fost deschis un muzeu memorial, cu obiecte personale, fotografii, corespondenţă, manuscrise, mobilier. Fără ghid plătit, ci în regim de voluntariat. În acest an însă, moştenitorii au decis să vândă casa şi grădina, desigur la un preţ modic. Însă nici primăria locală, nici Judeţul, nici Ministerul Culturii nu se arată dispuşi să investească...

(În ce mă privește, în campania 1962, deci chiar la începutul carierei mele de  geolog-terenist am avut sediul de lucru chiar la Tazlău, comună cuprinsă, la intrarea între dealurile subcarpatice; mai în fiecare zi, la plecarea pe profil și la revenire, îmi aruncam ochii spre casa scriitorului, pe care l-am și citit între timp. Încă pe atunci pentru mine un scriitor era un om cu totul ieșit din rând. Harul, despre care nu știm de unde vine... În acea campanie decisivă pentru cariera mea, mi s-au vădit câteva aspecte ale firii mele: dragostea  providențială pentru natură, dragostea de citit și o nestinsă tânjeală după dragoste, din orice parte ar fi venit. Delicate amintiri dinspre penumbra uitării.


Opera literară:  Oameni şi vremuri, 1920; Într-un "colţ de rai", 1930, Catiheţii din Humuleşti, (dramatizare după Ion Creangă).

 

Citeşte mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/Ioan_I._Mironescu

 http://www.evenimentul.ro/articol/medicul-si-scriitorul-i.i..html

 http://www.viziteazaneamt.ro/2009/12/casa-memoriala-%E2%80%9Ci-i-mironescu%E2%80%9D-tazlau/

 http://www.ziarulceahlaul.ro/?p=10016

 http://www.barfasaptamanii.ro/iasul/cultura/inca-un-muzeu-se-pierde-in-uitare/#.UAvYT6DMSE8

 

 

Poezia zilei, Ana Blandiana

 

P7KAG8GauhOaqjL0-HYMLSwaFXCsAayjujB39NeIKr-7DWS9Wrqn9JSheku6mi3qw6GE=s85 

 

Afară pe coline

 

Afară pe coline sufletul

Îşi regăseşte respiraţia,

Verdele ierbii îi face bine,

Rostogolit prin otavă

Jumătate iarbă, jumătate mireasmă.

Primăvara care trece prin el

Curăţindu-l de spaime.

 

Culcată în pajiştea-naltă

Văd norii pe cer lunecând

Ca mirosul de fân peste dealuri,

Iar ochii şi nările mele

Descoperă taina:

Rotire dulce şi neobosită în haos,

Înfăşurând pe fusul văzduhului

Miresme şi nori.

 

În timp ce sufletul

Se obişnuieşte cu pământul

Şi respiră adânc.

 

(din volumul Patria mea A4, ed. Humanitas, 2010)

 

 

Ion Lazu: Un comentariu la I. I. Mironescu:

În chiar prima mea campanie ca geolog, în vara lui 1962 (căci luna petrecută pe valea Cernei, în noiembrie precedent, deşi foarte dificilă, nu poate fi considerată o campanie, ci mai degrabă o aventură...), s-a întâmplat să ne aciuăm în comuna Tazlăul Mare, plasată în centrul zonei de lucru. Cam greu cu aprovizionarea... ne aflam la 15 km de Buhuşi, unde se întâmpla să nu găsim mai nimic de mâncare sau să nu avem cu ce ne întoarce la Tazlău, seara (deci: pe jos!)... Localitatea este situată la ieşirea dintre munţi a râului omonim, şi zilnic, lansându-ne pe traseele noastre, treceam prin faţa casei unde aflasem că a trăit doctorul şi scriitorul I. I. Mironescu. Literatura lui îmi era foarte proaspătă în minte, nuvelele sale fuseseră reeditate de curând. O casă ceva mai răsărită decât a megieşilor, ceea ce mi se părea de înţeles, tatăl scriitorului fusese învîţător în sat. Fiul, mare medic şi profesor universitar. Aflasem şi de prietenia sa cu cei de la Viaţa Românească, scriitori pe care îi ţineam foarte sus în aprecierile mele. Nu am pătruns niciodată în ograda unde era de înţeles că nu mai locuieşte nimeni, de mulţi ani. Am reluat lectura cărţii, dar despre scriitorul din Tazlău nu am întrebat pe nimeni, nimic. Murise înainte de război... Treptat mi s-a strecurat în minte ideea că, pe cât de accesibilă este opera  după ce a fost publicată, tot pe atât de dificil este să pătrunzi în ograda şi în casa şi în viaţa celui care a scris-o... Încercările mele literare se aflau abia în faşă, totuşi, una sau două dintre poeziile scrise în acea vară au apărut, însă mai târziu. Mă menţineam deoparte, drumul spre literatură şi spre actanţii ei mi se părea insurmontabil, de neabordat. Şi aşa au rămas lucrurile pentru un întreg deceniu. Este chiar decalajul între debutul meu şi cel al colegilor de generaţie....

 

Alţi scriitori:

G. Moroşanu, n. 1911












luni, 21 iulie 2025

 21  iulie: Mircea Cojocaru, n. 21 iulie 1938 - d. 31 mai 1995 (SUA)

 

    Descriere: ANd9GcQSmbpvhZ4hwHPfgxWMWhBPALlcUJSScfKMwmkNa2bKTdYgNEdo  Risipahttps://lh3.googleusercontent.com/-0AKYPg_05ug/YPfREjFN0iI/AAAAAAABaGE/JxOIQanB7cgTwpAaEPIp_BkDLA-bHjHEACLcBGAsYHQ/mircea-cojocaru-minciuna-pentru-literatura1969-a-1667651-120x182.JPG

 

Bucovinean din Cernăuţi, al şaselea copil din şapte ai unui pastor protestant, în timpul războiului familia s-a refugiat la Bucureşti. Face liceul Dimitrie Cantemir, absolvit 1959 şi va fi mecanic auto, apoi fotograf, cu un minuscul atelier pe str. Brezoianu, nu departe de locuinţa sa. La mijlocul anilor 80 s-a exilat la Detroit-Canada, unde nu s-a adaptat nicicum, dar nici nu a avut curajul să revină în ţară. A murit pretimpuriu, neiubit.

A debutat cu proză în revista Cronica, 1967 şi a scris 4 romane în doar 10 ani, ceea ce nu pare puţin. După romanul Minciuna, a dat o nuvelă mai amplă, Ramayana, după care, în următoarele două romane reia tema şi materia primului său roman, recombinând, rescriind, în căutarea unei structuri adecvate pentru scriitura sa de tip oniric: minciuna ca autoizolare de lumea agresivă, dar refugiul în imaginaţie se dovedeşte el însuşi o rea soluţie, cu tentaţii de cruzime şi diabolism, cu obstinaţia descrierii sordidului, a urâtului, într-o atmosferă de anxietate, echivoc, de sorginte kafkiană. 

Prozele lui Mircea Cojocaru au fost bine primite de critica momentului, au scris M. Iorgulescu, G. Dimisianu, N. Manolescu, care consideră Minciuna  "un roman interesant dar fără urmări, autorul dispărând literalmente...". În Istoria sa, Marian Popa vorbeşte de "complexe patologice psihanalizate", Despre "defulări onirice", amintindu-ne literatura interbelică.

Prieten din copilărie şi coleg de şcoală cu scriitorul Mircea Ciobanu, pe cei doi viitori scriitori se poate să-i fi apropiat nu doar firea meditativă, atracţia spre literatură, ci şi opţiunile religioase. M. Ciobanu îl va fi încurajat în scrierea / şi îl va fi sprijinit în apariţia romanelor sale. Am asistat la lansarea romanului  Risipa, la librăria Eminescu, prezentat de Mircea Ciobanu. Cu care ocazie redactorul a amintit că romanul era cât pe ce să primească premiul Uniunii scriitorilor. Pe internet, foarte puţine date despre scriitor, rubrica fiind acaparată de un pictor omonim, de un antrenor de fotbal... În mod ironic, cu privire la Mircea Cojocaru, fotograf profesionist, există doar 3 imagini, cele pe care eu însumi, împrumutându-le de la familia Ciobanu, le-am postat pe blog.

 

LTpcEnILbcfXXHZtXyuWFlbZ1UHxDswo845ZX2pE619XQRgWD1O28nPkNPfOXg5BjUB-9g=s122 

Mircea Cojocaru, Mircea Ciobanu

 

Opera literară: Minciuna (1968); Ramayana, Roman zadarnic (1970); Înapoi la Savina (1976);  Risipa (1979; 1984)

 

Citeşte mai mult:  http://ro.wikipedia.org/wiki/Mircea_Cojocaru

http://www.crispedia.ro/Mircea_Cojocaru

 

 

Poezia zilei: Mircea Ivănescu, n, 26 martie 1931 - d. 21 iulie 2011

  ue1tJw4ECKB67lmQeEaZLX3khVViKwjp6UBh8MM9uhEB6IGkr17-YFyMsv290t6nn9nQ9w=s83 Poezie americana moderna si contemporana Poeme alese 1966-1989 Poesii vechi si noua Alte versuri VersuriPoeme vechi, noua https://www.targulcartii.ro/galerie/cache/P050/mircea-ivanescu-versuri-poeme-poesii-polirom-2003-a-517839-299x299.JPG

 

E cu ochii plecați

 

E cu ochii plecați însă vorbește

Cu o participare pe care chiar nu i-o știu,

Căci de obicei își așează vorbele grijuliu

În grupuri încetinite, ca în jocul în care vrăjitorește

 

Își mișcă tăcerile pe o tablă înțelepțește,

Îmi cobor și eu privirile spre mâna ei – am să fiu

Atent acum la jocul degetelor ei – mai târziu

Să reconstitui linia melodică pe care, firește,

 

O au închipuit pe fața de masă, îmi spun și surâd,

Fără să vreau, lumina de amiază se strânge urât

În pietrele inelelor ei, și degetele ei stau nemișcate,

 

Alungite subțiri, e ca în sculptura reprezentând

O catedrală – două mâini înălțate, ținând

Între ele aerul – însă acum aici răsturnate.

(Aceleași versuri, Dacia, 2002)

 

Alţi scriitori:

Ion Biberi, n. 1904

Traian Chelariu, n. 21 iulie 1906 - d. 4 noiembrie 1966.

Violeta Zamfirescu, n. 1921

Corneliu Leu, n. 1932

Valentin Hossu Longin, n. 1939

Ion Caraion, 24 mai 1924 - 21 iulie 1986 





Ion Lazu - Imagini de ieri, în Parcul IOR