12 noiembrie: Mircea Nedelciu, n. 12 nov. 1950 - 12 iulie 1999
Era cât pe ce să scriu aici astăzi despre Emil Botta, luându-mă după Calendarul din România literară, coincident cu Dicţionarul lui Marian Popa, 1977, cu alte dicţionare. Dar în Scrieri I, Emil Botta îngrijite de Ioana Diaconescu (prefaţă de Al. Piru) şi pe Google este indicată data naşterii 15 septembrie... Se mai întâmplă şi cu scriitorii contemporani, putem spera că lucrurile stau mai bine cu clasicii?...
Dispărut la doar 48 de ani, măcinat de o
leucemie nemiloasă, după ani de suferină, Mircea Nedelciu, unul dintre
optzeciştii cei mai proeminenţi, constituiţi într-o falangă la cenaclul Junimea (Crăciun, Ene, Lăcustă, Flora,
Stan, Iova - dintre care, vai nouă!, numai cel din urmă se mai află pe câmpul
de bătaie...), am sentimentul că anume cu Mircea Nedelciu
literatura noastră a pierdut una dintre marile sale şanse de împlinire.
Născut la Fundulea, absolvent în 1973 al
Filologiei, secţia română-franceză, a debutat editorial în 1979 (prozatorii se
afirmă ceva mai anevoie...) cu Aventuri
într-o curte interioară, pe
care am citit-o la vremea cuvenită, carte vădind un stilist, un scriitor sigur
pe mijloacele sale şi intuind temele ce i se potrivesc. Se pare că
nu elabora lesne, cărţile lui sunt puţine, chiar ţinând seama că s-a stins atât
de rapid. În 1983 apare într-o antologie optzecistă Desant, în acelaşi an Cornel Regman îl selectează
în antologia sa Nuvela
românească în deceniul opt. Avea cotă scriitoricească foarte bună, apărea
în antologii româneşti dar şi în străinătate, în 5-6 limbi, ceea ce e de mare
laudă, mai ales având în vedere în ce ani neprielnici se petreceau aceste
lucruri.
M-am reîntâlnit cu acest autor de zile
mari odată cu apariţia romanului accentuat autobiografic, cum mi s-a părut, Zmeura de câmpie, 1984, un text
ce ar face cinste oricărei literaturi europene. În 1987, umblând pe la librăria
Cartea românească spre a recupera exemplare din Capcana de piatră, romanul meu
ce apăruse în acel an, am solicitat un autograf de la M.N. ("Lui Ion Lazu,
cu sinceră stimă colegială, un coş de zmeură de câmp din vara lui 84 în iarna
lui 87, Mircea Nedelciu."), pe atunci încă librar la C. R. (funcţiona
acolo de prin 1982, îl vedeam adesea, în rondurile mele pe acolo, fiind vorba
despre o librărie mai ferită, iar pe de altă parte înţesată cu cărţi bune, care
în centru se epuizau îndată. Ce alt refugiu avea intelectualul român decât literatura,
teatrul, cinematografia, unele expoziţii, saloanele de artă fotografică? Mereu
atent, comunicativ, M.N. se resemnase cu acest post modest dar sigur, după ce
încercase alte slujbe, navete etc. Un bun aranjament, în fond, cei de la C.R.
îl preţuiau şi îl publicau pe măsură ce îşi definitiva textele. Nu pot spune
dacă eu însumi îi dădusem vreo carte cu autograf, dacă mă citise, măcar
fragmentar, fapt este că din vedere ne cunoşteam şi desigur, mânuind cărţile
din librărie avusese în mâini măcar Rămăşagul, şi,
cum ziceam, Capcana de piatră, apărute chiar la C.R. în perioada
când el fucţionase la Librăria editurii.
Oricum, dacă eu în 1987 veneam la el cu o
carte cumpărată în 1984, se putea deduce că am citit-o cu bune impresii, chiar
dacă, timid, nu voi fi apucat să-i spun asta - se deducea din gestul meu. Şi îmi dau seama o dată în plus ce lucru de preţ este pentru autor să i se
spună acest lucru: "Te-am citit, domnule!" Ce multe
nelinişti/îndoieli/aşteptări rezolvă o frază foarte simplă ca asta, pe cât de
neutră în fond: Te-am citit. Din care s-ar deduce şi doritul: Mi-a plăcut cum
scrii. Credeţi că ar fi vorba de orgoliu aici? Mi-e teamă că e ceva mult mai
profund - şi se referă la ecuaţia fundamentală: scriu pentru a transmite ceva,
pentru a intra în legătură cu alţi oameni, cu sensibilitatea şi conştiinţa lor.
Pentru a obţine confirmări că nu sunt în eroare... Aşa se pun problemele, de
fapt. Iar orgoliile, chiar grandomania Autorului nu sunt decât aspecte
colaterale, care, ce-i drept, bine ar fi să lipsească...
I-am pus o placă memorială, pe strada
Dionisie Lupu, mai la deal de Sadoveanu, pe cealată parte, a lui Radu Petrescu.
O stradă altfel nu chiar lungă, deajuns că pe ea există patru sau mai multe
plăci memoriale. Iar dacă punem la socoteală că la nr. 74 e o placă pe care am
trecut vreo 8 nume de scriitori, calculele se complică...
Soţia mi-a comunicat aprobarea,
(după ce tratase cu colocatarii), în timp ce îşi continua parlamentările cu
partenerii de afaceri. Nici un semn la sugestia mea de a se organiza o
dezvelire a plăcii. Ce-i drept, (nu) trecuseră (decât) 8 -9 ani de la
înmormântare. De multe ori, în acţiunea mea cu plăcile memoriale, am avut
sentimentul că sosisem prea târziu: nimeni nu-şi mai amintea de colocatarul
vizat (de eternitate). Dar în unele cazuri l-am trăit şi pe cel contrariu.
Se cam practică cifrele rotunde, semicentenarul, centenarul. Istoria se
pare că este domeniul numerelor mari...
Imaginea casei în care a trăit autorul se
află și în albumul Literaturile
Bucureștiului, MNLR, 2009.
Alţi scriitori:
N. Jianu, n. 12 nov. 1916 – d. 15 oct.1982
Sergiu Al.-George, m. 1981
Lidia Lazu - Amatoare de imagini ale Toamnei...