Scriitorul zilei: Ioana Em. Petrescu, n. 1941 http://ilazu.blogspot.ro/2011/12/scriitorul-zileiioana-em-petrescu.html
Th. Damian, n. 1951 http://ilazu.blogspot.ro/2012/12/scriitorul-zilei-theodor-damian-poezia.html
O cronica de Ion Mugeanu
LIDIA LAZU din
„Balansoarul umbrei”.
Poezia Lidiei Lazu începe cu o poveste pe care ne-o recomandă succint
regretatul nostru prieten Mircea Ciobanu, poetul şi editorul, editorul şi
marele prozator, memorialistul regal, generosul de care de atîtea ori ni-i
ruşine că-l uităm prea des, după nici zece ani de la trecerea sa în fiinţa
eternă. Povestea, „mitul” Lidiei Lazu sunt atît de poietice-n sine, încît chiar că îţi vine să le crezi, ca la rîndul
tău să le răspîndeşti, ori cum se mai spune, să-i duci mai departe basmul. O
fată, o tînără femeie mai mult preocupată de teatru, la început, nu ştim în ce
împrejurări a scris un teanc de versuri pe care le-a abandonat „neglijentă”,
regăsindu-le după un oarecare timp pe marginea unei ferestre „ciugulite de
păsările cerului”, cu frumuseţea pierdută pentru totdeauna – ca toate lucrurile
sortite să întreţină miracolul existenţei” (cum noteaza M.C.). Nişte versuri „ciugulite de păsările
cerului” ca firimiturile din pîinea-trup de la marea masă a Cinei. Uite pînă
unde ne duce gîndul citindu-i versurile Lidiei Lazu din primul volum: Poezii
de care uitasem. „un nume dorit / o lumină / veghind / zile repetate/
în linişte / ninsoare bogată / în păduri de brazi // şi seara/ doruri în
depărtare / mai vii decît universul // şi fiecare floare / aşezată ca un semn /
între mine şi stele”. „Un nume dorit”, ceva aşteptat, „o lumină” care-i sfîşia
văzul lăuntric poetei, aşteptînd această determinare metafizică, semnul, „o
floare... între mine şi stele”. Cine îşi face un asemenea portret în versuri şi
îl uită pe pervazul unei ferestre este ori aiurit de tot, ori mult prea dăruit
sieşi, trăindu-şi în sine condiţia de
artist. Aşa şi cu Lidia Lazu.
A doua sa carte Continuarea cuvîntului (toate cele trei cărţi apărute pînă acum
s-au tipărit la Editura Vinea) vine să-i precizeze profilul poetic după
cunoaşterea (totuşi) de sine: „şi dacă tot mă întrebi / eu ce am ales / răspund
fără vreo ezitare: / nu faptele mari, nu frazele / răsunătoare / ci
mărunţişurile / care se întîmplă ici şi colo / la lumina spealbă a zilei / şi
mai cu seamă sub obrocul / nopţii”. Lidia Lazu scrie de fapt un unic poem
discontinuu în toate cele trei cărţi ale sale, jalonat (căci nu rupt) de false
„titluri” de litere mari romane. E respiraţia duhului poetic din care răsar nu
de puţine ori surprinzătoare fraze de elegii într-o cheie metafizică de mare
poet, amintindu-l pe Rilke şi pe alţi „intimişti” ai sacrei devoţiuni: „Zăpezi
grăbite / ne-au luat prin surprindere / brînduşile mov / şi sufletele of”.
Aparentul feminism este exclus de alonja unei mari poezii universale a
„căderii” („Noi toţi cădem. Mîna de colo cade / şi altele, şi toate, rînd pe
rînd. // Dar este Unul care ţine-n mînă / căderea asta, nesfîrşit de blînd.”
Rilke) într-o idee diafană de suflete-brînduşe mov luate prin surprindere de
prea grăbitele zăpezi ale existentului. În Balansoarul Umbrei – volum mai
acuzat poietic încă decît primele
două (deci, de la început supravegheat şi de o artă mai strictă, dacă nu şi
definitivă) poeta sugerează acea „sintaxă a fulgerului” de care vorbea, mi se
pare, Saint-John Perse. „fulgerul care a străbătut / o parte a unei sălcii /
parcă mi-ar fi făcut cu ochiul / înainte de a se topi în pămînt // de-atunci îl
aştept / să iasă din nou la suprafaţă // ca să văd urmarea”. Noua frazare a
poemului pare a fi mult mai epică şi toată cartea este un unic poem din care
lipsesc chiar şi cifrele romane ca „borne kilometrice”, dar primul vers induce
ideea poetică ”dezvoltînd-o” sau dezavuînd-o cînd inefabila respiraţie „cade”
obosită sau nu mai ştiu din ce stranii pricini. „ca să nu mă pierd / am dat instinctiv / tot ce
aveam / în afară de suflet”.
Aici cred că am prins-o pe admiratoarea şi în mod sigur discipola
Constanţei Buzea, cea mai mare poetă română în viaţă, căci şi cea mai discretă
şi sfîntă. De altfel pe coperta a patra a ultimei cărţi a Lidiei Lazu, într-un
chenar de culoare, e scrisă această dedicaţie maestrei sale, „poetei constanţa
buzea: astfel era una dintre părţile vieţii / ca o coajă de pîine / înmuiată în
zloată şi / ciugulită / de păsările cerului // iar altă parte / era ca o pată
de ulei / pe asfaltul încins // nimeni nu le-ar putea uni / într-un singur
cuvînt / măcar pentru o clipă”. Riscăm să-i răspundem ultimei terţine a
poemului: Ba da, le poate uni / şi le uneşte perfect Poezia într-un teritoriu
liturgic al bunei practici creştine. „năprazna lumii tale / prea bunule părinte
/ m-a făcut să mă uit / mai cu băgare de seamă / pînă şi la piatra din drum //
şi să mi se pară o nestemată”. Oho, piatra aruncată la întîmplare de sfinţii
lucrători care poate ajunge cu timpul în vîrful unghiului pe catapeteasmă.
(Ziua Literară, 24 iunie 2004)
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 1995
21 dec. 95. ltima zi de concediu pe acest an. Lucrez la trierea
materialului din Jurnal şi la dosarul
pentru Soros. L. consideră că selecţia mea e prea largă, pe cine interesează?
face. Îi aduc vreo cinci volume de Jurnale,
îi citesc: Standhal, Radu Petrescu, Acterian, Max Frish etc. Zice: Nu mă
interesează! Cu înţelesul că nu o interesează decît literatura scrisă de aceşti
scriitori. Totuşi, ce curios! Dacă un autor descrie oameni care vin, pleacă,
mănîncă, muncesc etc, totul e în firea lucrurilor şi acceptat de toţi. Cînd
însă bietul autor scrie despre sine ce-a păimit într-o zi, asta nu mai
interesează, ci plictiseşte de-a dreptul! Dar se uită acest lucru simplu: cînd
îi descrie pe alţii, de fapt autorul nu se descrie pe sine? Sau nu contează
adevărul, veridicitatea, ci doar convenţia?
29 dec. 95. Ieri spre seară au sosit cu avionul Anişoara, Georgeta
şi Marco. Sute de fotografii de la nunta lor excepţională, într-o biserică unde
strămoşii lui Marco se cunună de peste 5oo de ani. Într-un aparte cu nepoata,
despre frate-meu, stresat în familie.
Ieri mă văd la Ziua
cu Pan Izverna, insistăm la Sorin Roşca Stănescu să reînfiinţeze pagina
culturală săptămînală şi promite după Anul nou. PI supărat că i s-au defectat
ambele maşini de scris. Irinei i-a apărut a doua carte tradusă, la All şi
soţiei una la Rao. Vorbim de Popovici, cu umorul lui copilăros, de Pucă şi Ahoe
care ştia să-ţi facă o cronică literară vorbită la restaurantul scriitorilor.
Îmi spune că Irina Mavrodin a fost respinsă la Soros, deci se pare că-mi fac
iluzii cu Jurnalul meu. Şi totuşi,
zilele astea am lucrat la partea I-a, perioada 79-85, care însumează vreo 350
pagini.
va urma
Ion Lazu - Luxemburg în Decembrie, VI
Ce-ar însemna ca acum, după trecerea a 2 săptămâni de la eveniment, să mă mobilizez întru descrierea amănunţită a minunatei noastre excursii de grup, în cea mai frumoasă şi însorită zi a lui decembrie, pe traseul Soleuvre-Belvaux- Esch-sur-Alzette- Mondorf-les.Bains- Remish- Shengen şi retur, cu plecarea la 10:30 şi revenire la ora 17:00, într-o atmosferă de calm, destindere şi visătorie? Poate nu ar însemna decât să bruiez efectul celor 15 imagini pe care le-am selectat din tr-un număr de 5-6 ori mai mare şi să mă aleg cu senzaţia că, înşirând multe şi mărunte, n-am spus tocmai ceea ce mi-a mers la inimă...
Fotografii luxemburgheze...
|
Luxembourg în decembrie, pe soare... |
|
Remish, un oraş staţiune viticolă |
|
Plopi, mesteceni, vile pe coline... |
|
Lebede şi alte palmipede, pe râul Mosella, graniţa cu Germania |
|
Dicks, poetul naţional al luxemburghezilor |
|
Masa de prânz, la un restaurant cu vii şi cramă proprie |
|
Câini dresaţi să salveze oameni de la înec... |
|
Un parc cu fântână, lac, chioşc... |
|
O anotimpuri, o castele... |
|
Un turn medieval, pictat şi de Victor Hugo |
|
Unde e vorba de istorie, acolo afli că a fost şi Hugo... |
|
Însemnele Shengen |
|
Ambasada română a sădit 27 de arbori pentru a cinsti mişcarea Shengen. |
|
Originalul Documentului Shengen |
|
Un fragment din Zidul Berlinului |
|
Din nou legendarul Turn... |
|
La înapoierea spre Differdange, apus de soare. |
|
Fumul furnalelor anunţă apropierea de Differdange. |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu