duminică, 6 august 2017

Scriitorul zilei: Cezar Ivănescu, n. 6 aug. 1941 - d.  24 aprilie 2008

  Cezar Ivănescu – 75                      
S-a născut la Bârlad, tatăl agent veterinar, mama (Xantipa) de naţionalitate albaneză. Liceul la Bîrlad, filologia la Iaşi, după care este profesor în Moldova, redactor la Almanahul literar şi la Argeş, perioadă când debutează în teatru cu Mică dramă,( pusă în scenă de Radu Boroianu la Teatrul Al. Davilla, în tandem cu  Vin soldaţii, de George Astaloş), iar din 1971 redactor la revista Luceafărul.  Debut în ziarul Flacăra Iaşului, 1959, iar în volum cu Rod, 1968, remarcat de Marin Preda, cu care va fi prieten pe viaţă. Devotat poeziei, a citit în original textele liricii medievale, a îndrăgit muzica truverilor, a înfiinţat în Piteşti orchestra Baaad cu care a cântat pe scenă din poezia proprie, din Pindar, Villon, Baudelaire, E. A. Poe, Eminescu, Bacovia. În 1978 a editat o antologie de poezie românească, de la Dosoftei la D. M. Ion. A tradus împreună cu soţia sa Maria Ivănescu, fostă colegă de facultate, din Fr. Celine, din Mircea Eliade. În 1980 a iniţiat cenaclul Numele Poetului, lansând nume importante ale noii poezii româneşti. La desfiinţarea cenaclului, în 1983, intră în greva foamei; o mai făcuse în 1960, când a fost exclus din cenaclul filologiei ieşene, dar şi în 5 ianuarie 1990, protestând împotriva desfacerii contractului de muncă de către Mircea Dinescu; cum şi în 4 februarie 2008, împotriva aceluiaşi Dinescu, care îl învinuise de colaborare cu securitatea. În 14 iunie 1990 este victima mineriadei; altă agresiune, în plină stradă, dovadă a faptului că era considerat de securitate intratabil. Scrisese o carte în care moartea lui Marin Preda era considerată o crimă a poliţiei politice; o alta, în colaborare, despre moartea lui Nicolae Labiş.  Ultimul conflict cu conducerea Uniunii Scriitorilor pare să-i fi adus moartea prematură.

Opera literară: Rod, 1968; Mica drama, debut in teatru, 1969; Rod III,  1975; Rod IV,  1977; Muzeon,  1979; La Baaad,  1979; Fragmente din Muzeon, 1982; Doina,1983, 1987; Rod,1985 (Col. „Cele mai frumoase poezii”); Sutrele muţeniei,  1994; Jeu d'Amour,1995; Rosarium,1996; Rod/Seed Time and Harvest, editie bilingva româna-engleză, 1996; La Baaad, 1996; Pentru Marin Preda,  1996; Timpul asasinilor, documente si mărturii despre viaţa, moartea şi transfigurarea lui Nicolae Labiş, volum semnat împreună cu Stela Covaci, 1997; Poeme, , 1999Efebul de la Marathon, 2000; (Biblioteca pentru toţi)Doina (Tatăl meu Rusia), 2000; Opera poetică, 2. vol.,  2000; La Baaad/In Baaad, editie bilingva româna-engleză,  2006; Lojë Dashurie (Jeu d'Amour), antologie de poeme in limba albaneză, traducere din limba română în limba albaneză de Luan Topciu, Botime Ora, Tirana, 2007; Poeme şi Proză, ediţie coordonată de Mircea Coloşenco, proiect iniţiat de Fundaţia Culturală „Dr. C. Teodorescu” Bârlad, 6 august 2008...

Citeşte mai mult:  http://ilazu.blogspot.ro/2011/12/noi-suntem-stelele.html


Poezia zileiCezar Ivănescu

Amintirea Paradisului


Când eram mai tânar
si la trup curat, 
Într-o noapte, floarea mea, 
eu te-am visat.
Înfloreai fara pacat, 
într-un pom adevarat
Când eram mai tânar
si la trup curat.

Nu stiam ca esti femeie, eu barbat
Lânga tine cu sfiala m-am culcat
Si dormind eu am visat; tu, visând, 
ai lacrimat
Când eram mai tânar
si la trup curat

E pierduta noaptea aceea
de acum!
Carnea noastra, de-i mai stii
al ei parfum
Poamele ce-n poame stau, 
gustul carnii tale-l au
Si cad mâine toate, putrede, 
pe drum.

Fa-l sa fie, Doamne Sfinte, 
numai om
Pe acel care ne-a ispitit sub pom
Si când pomul flori va da, 
fa sa-i cada carnea grea, 
Cum cadea-va, dupa cântec, 
mâna mea…

Rosarium

stau în pamântul sterp fără noroc, 
cadavrul mi-l îngrop si mi-l dezgrop
gropar al vietii mele fara viaţă
traita-n scârba, în dezgust si greaţă, 
platit cu Timpul care mă omoară
dator vândut celui ce mă plăteşte
din groaza mea nu pot ieşi afară
cum Soarele arzând se osândeşte!

                                                         
Alţi scriitori:                          
Ion Marin Iovescu, n. 1912
G. Vâlsan, m. 1935
Linda Maria Baros, n. 1981

Poezia zileiLinda Maria Baros, n. 6 aug. 1981

Ies pe stradă cu îngerul

Ies pe stradă cu îngerul, ca un lanţ înfăşurat pe mână.
Albită de varul pereţilor.
Bărbaţii pe care-i întâlnesc
îmi ling mâna şi gleznele,
mă urmează-ndeaproape.
Calc pe ei ca pe nişte cărbuni aprinşi,
ca pe valuri, pe-acoperişuri.
N-am nici o milă
pentru bărbaţii care mă iubesc.
Lanţul meu le-a crăpat pe spate pupile de şarpe.
Mă salută cei care-au dormit
pe marginea înaltelor acoperişuri,
cei care şi-au dus plămânii până-n adâncul apelor
– ca pe nişte câini subţiri de vânătoare –
şi i-au obişnuit să respire acolo.
Mă salută, de jos, ceilalţi – civilii. Atinşi de comatoză.
Cei care-au dinţii sparţi cu ranga.
Magnificele clinici, interpuşii.
Dezmoşteniţii sorţii mă salută, contuziile, tusea.
Poate, sub pat, ţevile puştii fumegă încă.
Am ieşit pe stradă cu îngerul. Mă-ntorc acasă.
Ca un lanţ înfăşurat pe mână.


Aceste zvelte forme ale cunoaşterii

Stăm cu toţii în acvariul sălii de aşteptare.
La toaletă e linişte, e pace, e clor.
Şi dintr-odată, pe neaşteptate, intră înotătoarele
– înalte şi subţiri –,
coborând în viteză de pe faleze,
cu bărbaţii ascunşi sub costumul de baie.
Pubisul lor bombat lum
inează
ca un triunghi negru, reflectorizant, feţele camionagiilor.
Însă camionagiii, da, se uită la ele cu subînţeles.
Fiindcă ele au sexul în formă de H,
de la constanta de expansiune a Universului.
Iar noi stăm cu toţii în acvariul sălii de aşteptare.
Într-un fel de aşteptare chimică.
Universală.




Ion Lazu: Al 41-lea Congres A.R.A. (Academia Româno-Americană). Sinaia, 2-5 august 2017
În salonul de conferințe al celui mai elegant hotel din Sinaia (deci la Palace Hotel) s-au desfășurat între 2 și 5 august lucrările celei de a 41 sesiuni anuale a Academiei Româno-Americane (Acum un an fusese în Canada, acum doi ani la Frascatti, lângă Roma). Organizatorii sesiunii: Oana și Dinu Leonte, Ileana Costea. De subliniat faptul că echipa redacțională Oana Leonte, Dinu Leonte, Mirela Roznovanu și Ileana Costea a izbutit readucerea la viață a Journalului, serie nouă, nr. 34.1/ 2017 revistă de mare eleganță, format academic, coperte de culoarea galben-mierie, 141 pagini, cu ilustrații alb-negru și color, reunind numele a 20 colaboratori de primă mână, dacă e să ne gândim la nume ca Ana Blandiana, Doina Uricariu, Elisabeta Isanos, Lidia Lazu, Mirela Ștefănescu, Ana Trestieni, Ștefan Dimitriu, Ion Lazu. 
La sesiunea de comunicări științifice, desfășurată pe secții, au fost prezentate nu mai puțin de 56 lucrări; cele cu specific matematic, conduse de Acad. prof. Constantin Corduneanu, președinte intermar ARA; cele de chimie, conduse de Dr. Speranța Tănăsescu, apoi de prof. dr. Raluca van Staden; cele de inginerie, conduse de prof. Al. Sălceanu; cele de științe umanitare și economice conduse de Ruxandra Popovici; cele de literatură conduse de Ion Hadârcă și Mirela Ștefănescu; o masă rotundă condusă de Emilia Oprișan și Horia Cristea; o altă, având ca temă Spațiul mioritic și scriitorii români din exil a fost condusă de prof. dr.  Ileana Costea; a avut loc o expoziție de carte, o altă expoziție de grafică a pictorului american Jerry Mc. Daniel, ilustrator al unor poezii din volumul Patria mea A4 a Anei Blandiana; un microrecital în Sala de muzică de la Castelul Peleș (la pian Raluca Ioana Stefan - van Staden, Maria Louise van Staden, Frederic van Staden, cu partituri din marii maeștri ai muzicii universale - și un recital Lidia Lazu - Poema iubirii - din lirica românească; o dezbatere pe baza filmului (prezentat cu acest prilej: Chuck Norris vs. Communism), în prezența doamnei Irina Margareta Nistor, despre traducerea în perioada ceaușistă a unui număr de cca 3000 filme străine care se difuzau și erau vizionate clandestin de românii dornici să afle ce se întâmplă dincolo de odioasa cortină de fier... 
Va urma

  


Spre Sala de Muzică de la Castelul Peleș




Ph. D. Ileana Costea, Acad. prof. C. Corduneanu

Lidia Lazu, după recitalul Poema iubirii, la Peleș.

După recitalul Lidiei, felicitări, fotografii și impresii la cald...

Două protagoniste ale recitalului: Lidia Lazu și Maria Louisa van Staden






Ileana Costea dând autografe la standul de cărți de la Palace Hotel

Două poete și cărțile lor: Lidia Lazu și Ana Trestieni

Oana Leonte, Lidia Lazu. Jurnalul ARA și florile...

Cărți și o grafică de Rodica Vescan

Se amenajează expoziția de grafică Jerry W. McDaniel



Graficianul american Jerry W. McDaniel se explică...

Va urma