sâmbătă, 20 mai 2017




Scriitorul zilei, Geo Şerban, n. 20 mai 1930
    
Geo Șerban la Galeria Dialog, 22 XI 2010
  Imagini pentru geo șerban imagini
Imagini pentru geo șerban imagini 




S-a născut la Iaşi, ca fiu al unui militar, şi-a făcut gimnaziul la Bucureşti, urmând apoi Liceul militar de la Curtea de Argeş, iar în final Filologia bucureşteană, 1949-1953. A debutat în Revista literară a lui Miron Radu Paraschivescu, în 1951 îngrijeşte un volum de Traian Demetrescu. Devine redactor la Flacăra, la Steaua, la Viaţa Românească  de unde trece la Secolul XX, tot ca redactor. La Realitatea evreiască îngrijeşte o serie de scriitori avangardişti: B. Fundoianu, Paul Celan, Mihail Sebastian, Ovid S. Crohmălniceanu, Zigu Ornea. 
Volumul Exegeze cuprinde 8 studii despre Bălcescu, Russo, Odobescu, Arghezi, Călinescu, Vianu. Se remarcă prin contribuţii din cercetarea atentă a publicaţiilor din Interbelic. Ispita istoriei, 1980 este scrisă cu stil, expresivitate, interesante portretizări, pune în evidenţă izvoare noi stabilite prin cercetare şi relevă vocaţia europeană a literaturii române. Cronici la ediţii din Macedonski, Vianu, Delavrancea. Idei trăite reliefează paragrafe specifice unor mari scriitori din Interbelic. Altă operă: Întâlniri cu Marcel Iancu, 2011. 
Marian Popa îl semnalează ca editor, critic şi istoric literar stăpân pe materie şi argumentând convingător. N. Manolescu îl citează doar în două ocazii, legat de interpretarea publicisticii lui Călinescu şi a Jurnalului lui Mihail Sebastian.

Citeşte mai mult: http://www.crispedia.ro/Geo_Serban
 http://www.observatorcultural.ro/Geo-%C4%B9%C5%BEERBAN*authorID_13-authors_details.html
 http://www.observatorcultural.ro/Semnal-editorial-Geo-%C4%B9%C5%BEerban-Intilniri-cu-Marcel-Iancu-Editura-Hasefer-2011*articleID_26251-articles_details.html
***
Un domn de aleasă urbanitate, - veşnic tânăr, putem spune asta de-acum - cu care mă intersectez la Biblioteca Academiei, la vernisaje de expoziţii, (dovada şi fotografia de mai sus), la simpozioane ale Avangardei, ba şi la filme de Cinematecă - vezi pe acest blog relatarea despre Calul din Torino. S-a întâmplat să-l consult cu privire la adresele unor scriitori din Interbelic: Ion Călugăru, I. Peltz, Anton Holban, etc, dar în mai toate cazurile era vorba despre străzi care între timp au dispărut ...


Alţi scriitori:
Dan Mănuca, n. 1938
Ion Pas, m. 1974


Poezia zilei: Nicolae Labiș

Primele iubiri (I)

Azi, iată, am văzut un curcubeu
Deasupra lumii sufletului meu.

Vin cerbii mei în goană să se-adune
Şi către el privirile-şi ţintesc-
Un codru nesfârşit de coarne brune,
În care mii de stele strălucesc.

Sosind din dunga zării de argint,
Vin păsările-mi mari de sărbătoare
Şi-nchipuiesc pe ceruri, fâlfâind,
Un ocean de aripi mişcătoare.
Întreaga lume-a sufletului, vie,
Palpită-ntr-o frenetică beţie.

Azi sunt îndrăgostit. E-un curcubeu
Deasupra lumii sufletului meu.
Izvoarele s-au luminat şi sună
Oglinzile ritmându-şi-le-n dans,
Şi brazii mei vuiesc fără furtună
Într-un ameţitor, sonor balans,

În vii vibrează struguri străvezii-
Cristalurile cântecelor grele-
Şi stropi scăpărători de melodii
Ca roua nasc în ierburile mele.

Eu curg întreg în acest cântec sfânt:
Eu nu mai sunt, e-un cântec tot ce sunt.



Poezia zilei: Șerban Codrin

Balada drepturilor de autor

(13)
Recolta-închipuită de-un poet
După călătorii izbăvitoare
Pe-oceane, mări şi râuri spre izvoare,
Ermetic e-încuiată-într-un caiet,
Cu pagini smulse, aruncate-în vânt,
Tocmai de-aceea, sed lex, controlate
Cu fermitate, autoritate,
Sub marţial, energic jurământ,
De vameşi, pompieri, vraci, vânători
De recompense, caporali de-armate,
Subtili degustători de libertate
Din cele mai faimoase închisori,
         Portari şi paznici de stabilimente
         Universale şi-interdependente.

(14)
Mi-am cumpărat din drepturi de-autor
Douăsprezece zodii incomplete
Şi-o mătură de-ascuns pe îndelete
Istoria cu scârbă sub covor;
Şi nişte roabe-umplute cu pietriş,
Cât a rămas din toată desperarea
Şi strigătele după demolarea
Lui Dumnezeu, pe faţă ori furiş;
Şi-o cană cu-apă de la robinet
Să o răstorn la rădăcina vieţii
În patosul de-a preschimba profeţii
Pentru nimic la casa de-amanet;
         Şi încă-un pumn mi-am cumpărat, de sare
         Pe rănile de ieri şi viitoare.




Ion  Lazu: Cărțile prietenilor mei: Florin Mihăilescu, Ștefan Dimitriu






Ion Lazu - Vești din Groapa Văcărești, II